Keď som v decembri 2018 počula informáciu o možnosti, ísť na medzinárodné odborné podujatie ako jeden z podporných programov pre začínajúcich podnikateľov, povedala som si: “Vyskúšam to.” Je to možnosť ísť niekam, kde by som za bežných okolností nešla a tiež príležitosť spoznať nové trendy v zahraničí. Strategicky som si vybrala konferenciu v nemeckom Mníchove s názvom SMX 2019, keďže oblasť on-line marketingu je jedna z tých, ktoré sú môjmu srdcu blízke. Na vyplnenie žiadosti som mala 2 dni, vypísala a odoslala som všetky potrebné dokumenty a čakala. Asi po 3 týždňoch mi prišla odpoveď, že je žiadosť schválená a ja tam pôjdem. Tá informácia prišla pred Vianocami a to bol teda darček pod stromček – nový, nečakaný, zaujímavý.
Vstupenku, ubytovanie a tiež cestu mi naplánoval poskytovateľ a ja som mohla vyraziť podľa plánu. Po 4 hodinách v autobuse, 2 hodinách na letisku, 1 hodine v lietadle a ešte 1 hodine v miestnej doprave som zakotvila v hoteli. Ešte pár informácií ohľadom registrácie, cesty na podujatie a misia sa môže začať.
Deň 1.
Po výdatných raňajkách a odporúčaní recepčného hotela, z ktorého sa vykľul Slovák z Nitry, sa vydávam na krátku 30-minútovú prechádzku smerom k ICM (International Congress Center Munchen) centru v rámci výstaviska Messe Munchen. Krátka registrácia a už som v úli plnom informácií- a inšpirácií-chtivých ľudí z viac ako 35 krajín, ktorí prišli na tohtoročnú konferenciu SMX 2019. Podľa neskorších informácií sa tohto roku zúčastní konferencie cca 1600 návštevníkov. Idem pekne podľa harmonogramu a odporúčaní organizátora, takže ako prvé šup na úvodnú uvítaciu prednášku pre tých, čo sú na konferencii po prvýkrát. Krátke infos a podklady, aby sme vedeli, čo a ako – pripojenie na internet, aplikácia pre zasielanie otázok pre rečníkov.
A potom ako v jednom kolotoči – 2 prednášky pre všetkých návštevníkov a ďalších 5 blokov po 6 prednášok – ťažko sa rozhodnúť, ktorú si vybrať a či to bude nakoniec tá pravá podľa očakávaní z názvu uvedeného v programe konferencie. Počas obednej prestávky, keď som sa nevedela rozhodnúť, ktorú kuchyňu idem vyskúšať – americkú, orientálnu, taliansku, indickú alebo sushi bar- to vyhrala moja obľúbená talianska, som sa pri stand-by stole zoznámila s dvomi dámami z Nemecka a už som mala “kolegyne” na zvyšok dňa. Pretrénovala som si angličtinu aj nemčinu a dobre sme sa zabavili. Dopoludnia som absolvovala prednášku “6 odporúčaní pre optimalizáciu webovej stránky” a tiež prednášku “5 typov navigácie webu, ktoré musí poznať každý SEO expert”. Spoločné prednášky boli pre mňa top: najprv trendy, kde sa majú fokusovať SEO a content marketéri v roku 2019 a potom druhá o tom, či prichádzajú roboti do search marketingu.
Rečníci excelovali a ich prezentácie boli živé, doplnené príkladmi z praxe a názornými ukážkami. Popoludní som siahla po prednáške o odporúčaniach pre funkčné používanie kanála Youtube a neskôr o trendoch v oblasti Email marketingu, čo bolo pre mňa dosť scifi – hlavne časť, že jedným z trendov je práve zaraďovanie AI do práce e-mail marketérov. V závere dňa som si strihla oddychovú časť – udeľovanie cien SEMY 2019 pre top projekty v oblasti SEO a SEA v Nemecku. O víťazoch rozhodli práve účastníci tohto podujatia a môžem sa pochváliť, že vyhrali práve tí, ktorých som zvolila aj ja. Malý drink na záver dňa bol tou správnou bodkou a povzbudením na cestu späť do hotela “zu Fuss”.
Deň 2.
Ranná prechádzka, káva a malé občerstvenie, zvítanie sa s mojimi novými konferencia-kamarátkami, rýchly výber prednášky a už sa ocitám v miestnosti č. 5 a počúvam veľmi technické informácie o PPC nastaveniach a odporúčaniach. Ďalšia prednáška je spoločná, čaká nás kinosála a po príchode a úvodných slovách spíkera rýchlo pochopím, že toto bol istý zámer, aby sme ho počuli a zažili všetci. Téma dôrazu na klienta a jeho potreby – spôsob prezentácie, obsah prezentácie a tiež celkový prejav a vtiahnutie divákov do deja je svojský a predsa ho všetci počúvame a reagujeme na jeho slová a vyjadrenia.
Letný pohľad na ďalší program a ja si vyberám SEO Fight club, kde 6 rečníkov, vždy po dvojiciach, obhajuje alebo vyvracia dogmu stanovenú moderátorom diskusie. Sme zapojený do hlasovania a toho, ako nás rečníci presvedčili. Tento spôsob komunikácie s publikom mi inklinuje a nechávam sa strhnúť silou jednotlivých rečníkov, pretože obsah ATM, PWA a Linkbuildingu je mi naozaj vzdialený. A zrazu čas na obed – opäť sa stretávame s dievčatami a preberáme jednotlivé príspevky a ich prínos, resp. očakávania vs. realita.
Ja som si dala popoludní nový cieľ – bez ohľadu na tému, pôjdem na prednášku, ktorú bude realizovať človek zo svetoznámej spoločnosti. Ako prvý padol výber na zástupcu spoločnosti LEGO a content marketing. Inšpiráciami a nápadmi hýriaca prednáška bola potrebným povzbudením po výdatnom obede. Ďalší výber padol na Booking.com a tému “Kanibalizácia webových stránok cez SEO”. Toto som trochu prepískla – išlo o vysoko odborný príspevok, kde podstatnou časťou bola identifikácia kanibalizovaných kľúčových slov pomocou funkcií programu excel a použitím programovania Javascript pri aplikácii vybraných kľúčových slov webovej stránky. Vhod padla prestávka na kávu a občerstvenie. Zároveň prišiel čas na rozlúčenia sa s mojimi konferencia-kamarátkami, ktoré odchádzali skôr. Zaželanie príjemných návratov domov a tiež, že sa opäť ozveme on-line. A každá ide za tou svojou miestnosťou a témou. Ako dobrý nápad mi prišla špeciálna prednáška o tom, aké je potrebné nastavenie SEO pri hľadaní nových zamestnancov do spoločnosti. Ale tento výber mi nevyšiel – rečník išiel veľmi po povrchu a zverejňoval všeobecne známe informácie, no možno iná krajina, iné potreby. Záverečnú prednášku pod názvom “Ako môžu roboty pomôcť pri vývoji produktov” som vnímala ako vhodnú inšpiráciu, keďže bola opäť v réžii spoločnosti Booking.com z Amsterdamu. S informáciou o ďalšom termíne konferencie a poďakovaním všetkým zúčastneným hlavný moderátor ukončil konferenciu SMX 2019 Mníchov.
Moje poznanie alias sumár:
Na 2 dni som sa stala súčasťou vysoko odbornej konferencie, kde som okrem získania podnetných a inšpiratívnych informácií mala pocit, že všetci sme na jednej lodi. Že keď som poprosila riaditeľku konferencie o spoločné foto, s úsmevom na tvári mi povedala: „Ja, sicher.“ Že ľudia sa usmievali, srdečne diskutovali, aktívne networkovali a vyzeralo to, že si naozaj rozumejú, aj keď boli z rôznych krajín sveta.
Na 2 dni som prekročila svoju zónu komfortu a pootvorila som ďalšie dvere môjho ja – že mám rada cudzí svet, že rada pozorujem a spoznávam nových ľudí, že chcem spoznávať iné krajiny všetkými zmyslami.
Vnímala som atmosféru, stále sa usmievala, nasávala vône, načúvala rozhovorom v nemčine, všímala si ľudí, čo išli okolo a mala som strašnú chuť splynúť s davom a byť na chvíľu súčasťou tohto mesta v inej krajine.
Malá príhoda, keď mi hipstersky vyzerajúci chlapík v rade na kávu am Marienplatz len tak spontánne povedal: „Cool red hair“, bola pre mňa aj prekvapujúca, aj príjemná, aj skvele zapadla do tohto malého vybočenia z bežného stereotypu.
A že nemám orientačné schopnosti? Tak túto premisu som si vyvrátila tiež.